Friday, June 20, 2008

Who need 9-5 job

Masalah pengangguran wujud di mana2. bukan setakat kat Malaysia. Siswazah yang menganggur memang abundant, sukar ditampung oleh majikan2 atau kerajaan/badan berkanun. Every year beribu2 lagi student graduate dari IPTA/IPTS seluruh negara. Jadi masalah ni berterusan. Kerja yang di offer kat luar tu tak mampu nak menampung mereka2 ni yang nak merasa 'gaji pertama' yang bersesuaian dengan study level masing2. Kenapa boleh timbul masalah macam ni. Nak kata tak pandai, bole tahan dorang2 ni. Courses yang dorang ambik pon bukan calang2. Pointer 3.oo++. Tapi still tak mendapat tempat di hati majikan, badan kerajaan, badan berkanun, atau private company. Aku pernah jugak bermasalah nak cari kerja. Apply govt haram tak dapat. duit dah abis banyak beli borang permohonan. Tempat aku 'mencuba nasib' ni badan kerajaan. Ada 10++ jawatan untuk apply tapi dorang tak inform berapa position nak guna. So dorang jual borang selagi ada orang nak beli. At last klua radio temubual dengan Ketua/pengarah tempat ni, dia kata position yang kosong tak banyak. Kalau ade pon dorang akan utamakan untuk staf2 lama (lantikan kenaikan pangkat). Borang dah jual kat 15000++ orang . Satu borang RM2. Aku beli 2 borang. Orang lain mungkin lebih. Bayangkan berape ribu profit atas angin hasil penjualan borang aje!! Yang kitorang ni terkial2 menunggu surat untuk panggil interview. Memang takde la jawab nye. Kecik sangat chances nak dapat. Yang gune cable tu aku tak tau la. Sekarang almost sume benda berpaksikan Kronisme. Sume nak kene ade org lain recommendkan/cable. Wallahualam. Tak berani nak comment byk2.


Kerja pertama aku. Kakitangan sokongan di sebuah badan berkanun. Gune cable baru dapat. So bayang kan la sekecil-kecil jawatan sokongan ni pon nak main2 cable. So kat sini aku tau dah kerja yang ade sekarang tak mampu dah nak menampung lambakan lepasan2 universiti, kolej kat luar tu. Zaman sekarang bukan macam dulu2. Dalam satu kampung ade la sorang anak si polan yg blaja tinggi. Sekarang peluang untuk further/continue study melambak2. Kalau x dapat IPTA byk IPTS yang ready nak amik student2 baru. Janji sediakan aje ongkosnya. So as a consequences, hasilnye bertambah2 la graduan yang jadi penganggur terhormat...

3 comments:

h a i z i said...

perhhh..cayalah mapei... at least i knew u've ur own blog man.. :) apa kabar???? how's life? work? chinta? hehehe... best of luck!!

Ridzuanyahya said...

Weh.. en haizi dr tm point rupenye. aku hidup seperti biasa.. kat ukm skrg. chinta2 masih jauh. hati2, blog aku ni termasuk dlm blog2 yang x dipantau. hehe

p.s. aku paste add nuffnang tp xbole la. ke kat of*s dorg block scripts2 ni.

kuchairies said...

hai encik mapeii... ada kenal ni siapa? apsal contact number ko tak dapat? well aku nama internet lain, tapi still orang yang sama...

kerja UKM ekk???